L’Arxiprestal de Morella

Carlos Andrés
López del Rey
(Carloandrés)

La basílica ocupa tres quarts de la tela, ressaltant-ne la seva monumentalitat. Les estàtues de les fornícules, així com les cases de la vora dreta, ajuden a proporcionar aquest efecte. La porta, oberta, convida un trànsit misteriós cap a la fresca foscor que s'endevina a l'interior. Els colors grocs i ocres de la pedra ressalten a sobre un cel blau estiuenc, que projecta la seva llum directament contra la façana. No cal dir, que aquest, com tots els paisatges de Carloandrés, està pintat a ple sol des de la plaça de davant l'església.

RESUM
Títol: L'Arxiprestal de Morella
Autor: Carloandrés
Data: 1968-1978
Localització: Fons de la Fundació
Núm. d'inventari: Fons Propi Fundació - 0001
Detalls
Tipologia: Paisatge
Tècnica: Oli sobre tela
Dimensions: 80 x 100
Procedència: Llegat de l'artista
Estat de conservació: Bo
Inscripcions: Signatura: Carloandrés. Baix a la dreta
HISTÒRIA

Entre l'inici i la finalització de la pintura, varen transcórrer més de deu anys. Quan Carloandrés va començar el quadre l'Arxiprestal tenia una torre de caràcter valencià, pareix esser relativament moderna.

La torre original es va esbucar per construir l'espadanya actual, que és la que apareix a l'0bra, que s'havia començat amb l'antiga torre.

Modalitat d'adquisició: Llegat
Data d'adquisició: 2019
Modalitat de catalogació: Fons de la Fundació - Catáleg raonat Carloandrés
Data de catalogació: 06.06.2023
Exposicions
  • "Exposició Antològica “La llum d’Eivissa. Carloandrés 1946 – 2011” al Centre Cultural S’Alamera del Consell d’Eivissa. Amb el patrocini del Consell d’Eivissa. Eivissa (Illes Balears) 2011.
  • "Carloandrés. Retorn a Morella 1968 - 1978" Sales gòtiques de l'Ajuntament de Morella. Espanya, Morella (Castelló, Comunitat Valenciana), 2017
  • Exposició retrospectiva “Carloandrés. Retorn a Morella. 1965 – 1978” Fundació Coll Bardolet. Valldemossa (Mallorca, Illes Balears), 2018
Bibliografia
  • López Seguí, Andreu Carles, Carloandrés. Retorn a Morella. Obres 1965 - 1978. Regreso a Morella. Obras 1965 - 1978, Palma, Finis Africae, ISBN 978-84-9446622-8-3, 2017, , il·lustració pàgines 84 - 85