Excmo. Sr. Don José Joaquín Viñals Guimera

Estat de conservació: Bo
Inscripcions: Signatura baix a l'esquerra
HISTÒRIA

Josep Joaquim Viñals Guimerà, fou director general de la Caixa d'Estalvis de València (germen de l'actual Bancaixa) entre 1957 i 1984, va morir ahir a València als noranta anys. Va néixer a València en 1919. Va iniciar els seus estudis de batxillerat en el col·legi dels jesuïtes i després va passar, a l'institut Lluís Vives, on es va graduar en 1936.

Durant la guerra civil, va ser mobilitzat i va treballar en l'Exèrcit com a delineant militar, mestre d'analfabets i delineant. Finalitzada la contesa, Viñals va ingressar en 1940 per oposició com a auxiliar administratiu en la Caixa d'Estalvis de València. Uns anys més tard, el president de l'entitat, Lluís Martí, va enviar al jove Viñals com a únic empleat a regir la sucursal de la caixa a Madrid, on va establir amistat amb el jove Carloandrés, que en aquells anys residia a Madrid i havia assolit certa fama com retratista. Fruit d'aquesta amistat és el retrat del jove Viñals. El personatge apareix amb uniforme d'algun Cos civil, desconeixem de quin. El rostre presenta gran expressivitat, i els colors són els ocres, blancs i negres que caracteritzen la pintura de Carloandrés en aquesta etapa.

L'entitat va decidir en 1954 traslladar-ho a la seu central de la caixa a València. En tres anys era ja subdirector comptador i el febrer de 1957, va ser nomenat director general. Res més accedir al càrrec va haver de fer front a una dura prova: la riuada d'octubre de 1957. L'actuació de la caixa, secundant amb préstecs la restauració de les activitats que havien sofert danys, va merèixer el reconeixement de l'Ajuntament, que, a títol individual -Medalla de la Gratitud-, ho va fer extensiu a Viñals.

Va ser el creador de l'actual Fundació Bancaixa. Després de deixar l'entitat d'estalvis en 1984, Josep Joaquim Viñals va ser president de l'Ateneu Mercantil, i va fer donació del retrat a la galeria de presidents d'aquesta entitat, on es troba actualment.

Modalitat d'adquisició: ------------------------------------------------------------------
Data d'adquisició: --------------------------------------------------------------
Modalitat de catalogació: Catàleg raonat Carloandrés
Data de catalogació: 17.06.2023