Beran, Bruno

Beran,

Bruno

1888
Brno, República Txeca
- 1979
Palma
Bruno
Beran

Biografia

Pintor de parla alemanya. Va néixer el 6 de gener de 1888 a Brno i va morir el 27 de juny de 1979 a Palma. Va ser un dels autors germanoparlants més importants i comercialment més reeixits de l’escena artística de Brno. Va estudiar, va viure i es va formar a Viena (1904-1905 va estudiar a l’Escola d’Art d’Art de Charles Otto Czechka i 1905 a 1908 a l’Acadèmia de Belles Arts de Rudolf Bacheer), a continuació a Munic (1908-1910) va estudiar a l’Acadèmia de Belles Arts de Heinrich von Zuegela, a París el 1911 va estudiar a l’Acadèmia Grande-Chaumiere a Lucien Simon, durant l’any 1913 va assistir a Claude Monet a Giverny.

Un gran treball amb un subtítol autobiogràfic es va presentar com a propietat privada a Brno el 1927 a l’exposició Scholle, a continuació a Liberec el 1930.

A més de retrats, va pintar motius religiosos i paisatges. Pintà amb molta freqüència a Eivissa, on s’establí enrte 1930 i 1936. Durant un temps va residir al carrer de la Conquesta de Dalt Vila, on va fer amistat amb el pintor eivissenc Marià Tur de Montis [1].

A l’inici de la guerra civil abandonà l’illa. Durant els anys quaranta va recórrer nombrosos països, entre ells el Canadà i els Estats Units, on assolí un gran renom com a retratista. El 1971, vuit anys abans de la seva mort s’establí a Mallorca. Feu donació d’una divuitena d’obres al Museu de Mallorca, que li organitzà una retrospectiva l’any 1977. El Govern de les Illes li dedicà una exposició antològica l’any 2005.

Llegir més

Exposicions individuals

Llegir més

Cites bibliogràfiques

ROESSLER, ARTHUR, Der Maler Bruno Beran. Ed. Ricard Lauyi. Viena, 1932

BRUN. Cieux et visages d´Espagne. Paris: 17/10/1936.

GEWERBEMUSEUM BRUNO BERAN. Ausstellung Bruno Beran. 1936.

SOCIETÉ NATIONALE DE BEAUX-ARTS. Catalogue Officiel Illustré. Paris: 1936

LITTMANN, M.. Artisy who fled Nazis paints her, wife teaches cookery. The Standard Times. 16/08/1952.

MUSEU DE MALLORCA, Catàleg de l’exposició antològica de B. Beran. Palma, 1977

CABOT LLOMPART, J. Ibiza y sus pintores. Pag.8,23,36,85,86,87,89. Edició de l’autor. Palma, 1979

PERELLÓ PARADELO, RAFAEL, Ayer y hoy del pintor Bruno Beran. Edició de l’autor. Palma, 1979

OLIVER FUSTER, JUAN. Beran, Bruno. Gran Enciclopedia de la Pintura i l´Escultura a les Balears. Barcelona: 1996.

DIVERSOS AUTORS, Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears. Volum I. ADRI- CAST. Pàgs. 227 – 233. Palma, 1996

EEiF. Beran, Bruno

Bruno Beran [catàleg exposició] ; Del 22 de març al 15 de maig de 2005, Museu de Mallorca. 2005.

 

 

 

 

Llegir més

Hemeroteca

Bruno Beran estrena las muestras temporales de la Posada de Biniatró. La retrospectiva del pintor austríaco ya pudo verse en el Museu de Mallorca, de cuyos fondos se nutre en buena medida. ep.  |  | 

Els pintors Vicente i Baer a Eivissa. L´amfitrió eivissenc de Vicente fou el pintor americà Martin Baer, artista que destacà pels seus retrats. Felip Cirer Costa | Eivissa 23.02.2015 | 09:17

Llegir més

Fonts

[1] LLOBET TUR, BALLESTER, J.M., GIL SALINAS, RAFAEL. Mariano Tur de Montis, un pintor de Ibiza. València, 2002. Edita, Luís tur Llobet. ISBN 84-607-3047-7. Pàg. 8

Web sobre el pintor: http://brunoberan.com/

Pintor i retratista. Neix a la ciutat de Brünn (Brno actualment), capital de Moràvia (Txèquia), quan aquesta fa part de l’impreri d’Àustria-Hongria. El pare, Alois Beran, empresari jueu dedicat a a la confecció d’uniformes per a l’exèrcit imperial austríac, educa els dos fills, Phillip i Bruno, en el si de la cultura alemanya. Poc després de la mort de la mare (1901), esdevé afectat d’una malaltia pulmonar, que supera gràcies al seu internament a un sanatori dels Alps austríacs.

Recuperada la salut, ingressa a l’Escola d’Arts Aplicades de Viena, on estudia durant dos cursos (1903-04 i 1904-05). El 1905 es matricula a l’Escola de Belles Arts de Viena per passar poc després a l’Acadèmia de Belles Arts de Munic durant dos cursos (1905-06 i 1906-07). El 1906 hi munta un petit estudi, on treballa sol. Les obres que fa interessen a un marxant de Munic que té una galeria d’art. D’altra part, estudia violí amb molt bon aprofitament, però decideix dedicar-se plenament a la pintura. El 1907 marxa a Paris i asissteix a classes de la Grand Chaumière. S’interessa sobretot pels fauvistes, simbolistes i expressionistes. El 1913 exposa per primera vegada a Paris.

En començar la Gran Guerra, o Primera Guerra Mundial (IGM) (1914-1918), abandona París i torna a Brünn. Atesos els antecedents de salut, és considerat no útil per al servei d’armes i és destinat als serveis sanitaris. Munta l’estudi a la planta superior de la fàbrica del pare. Acabat el conflicte, fa nombrosos retrats d’Irene Subak (Brünn, Moràvia, 26-IV-1886 – Palma, 5 d’abril de 1979), esposa del seu germà Phillip, de la qual esdevé amant i, finalment, parella estable. Irene, mare de dos fills, Hermine (1909-2001) i Rudolph (1913-2008), formada al Conservatori de Viena, és cantant d’òpera i actriu. Filla d’una família de comerciants, es relaciona amb els cercles artístics de la ciutat. Irene i Bruno formen des dels anys 20 una parella unida i ben avinguda, que dura tota la vida. Irene es divorcia de Phillip el 1935 per casar-se amb Bruno.

El 1928 abandonen Alemanya i visiten Cannes (França). El 1919 arriben a Espanya, passen per la Costa Brava (Cadaqués, Tossa de Mar…) i s’instal·len a Barcelona. El 1933 visiten Eivissa i decideixen quedar-s’hi. Hi viuen el que diuen que són els anys més feliços de la vida. Estableixen amistat amb la família Tur de Montis. El 1936, arran de l’inici de la Guerra Civil espanyola fugen a Anglaterra a bord del destructor «The Grenville» per passar tot seguit a França. Es queden a París fins que l’ocupació alemanya fa que cerquin refugi a Madrid. El 1942 embarquen cap al Canadà des de Portugal. Resideixen a Montreal dos anys. El 1944 es traslladen a Nova York, però no s’hi troben còmodes i el 1947 van a Washington, on resideixen durant 15 anys. Irene contribueix al sosteniment de les finances familiars realitzant un programa de TV sobre cuina. El 1950 adquireixen la nacionalitat nord-americana. El 1967 passen uns dies a Palma i ell fa una exposició a Madrid. El 1969, arran del seu 80è aniversari, el pintor tanca l’estudi de Washington.

El 1971 fixen la residència a Mallorca i hi viuen durant 8 anys (1971-79). Mentrestant fan alguns viatges als EUA per motius de feina. El 5 d’abril de 1979, tres setmanes abans de fer els 93 anys, mor Irene. Aleshores ell es posa malalt de soledat i enyorança. Internat a una clínica privada, mor el 27 de juny següent. Poc abans del seu traspàs dóna al Museu de Mallorca 16 obres de diverses èpoques de la seva producció. Després de la seva mort, Rafel Perelló Paradelo publica l’obra “Ayer y hoy del pintor Bruno Beran”, que recull la descripció biogràfica que l’artista , per iniciativa pròpia, li havia dictat en els primers mesos del 1979.

L’obra del pintor es basa en un dibuix contundent i ben definit, que transmet a la composició l’aparença d’una gran solidesa. La preponderància del dibuix es veu reforçada gràcies a l’interés de l’artista pels jocs del clarobscur, la importància que dóna als efectes de relleu i el propòsit de dotar l’obra de profunditat. Com a retratista acreditat, els seus treballs varen tenir demanda por tot allà on va viure. En els retrats l’esguard del personatge és fugisser i furtiu. Es refereix a un instant en el qual el protagonista és captat mirant l’espectador en situació de sorpresa o descuit. El retrat femení és tractat habitualment amb colors clars, transparències, formes suaus i expressions de voluptuositat. Les composicions amb figures atreuen la seva atenció de manera continuada. Representen escenes familiars o de treball, que adesiara contenen representacions simbolistes. S’agrada de construir paisatges rurals i urbans, als quals sovint afegeix personatges que expressen aspectes del drama de la vida (fatiga, fam, fred…). També fa natures mortes que combinen elements decoratius i expressionistes. Els dibuixos sobre paper (tintes, carbó, etc.) excel·leixen per l’espontaneïtat i senzillesa. Els mestres que més l’interessen són Chagall, Matisse, Jawlensky, Kandinsky, Delaunay, Van Dongen i Van Gogh. En vida fa 30 exposicions individuals. Exposa a Viena, Munic, Berlin, Barcelona, París, Montreal, NYC, Washington, Tànger, San Antonio, Fort Worth, Austin, Connecticut, Londres, Madrid i Palma.

Vaig tenir l’oportunitat de conèixer Bruno Beran i Irene Subak en els seus darrers anys de vida. Tenien el costum de visitar sovint la galeria David, que Joan Oliver Fuster “Maneu” tenia al carrer Jovellanos (Palma). Els record molt units, enamorats mútuament com dos adolescents i abillats amb certa descurança. Formen una parella entranyable, que vessa amabilitat i fragilitat. Quan mor Irene, a Bruno el món li cau damunt i s’enfonsa. Sobreviu dos mesos i mig. Mor als 91 anys. Uns vint-i-cinc anys més tard conec el fill Rudolph, que ve a Mallorca per a la inauguració de l’exposició que el Museu de Mallorca dedica al pintor del 22 de març al 15 de maig de 2005. Al llarg d’una conversa sobre els pares i l’oncle, em facilita algunes de les dades cronològiques que hem exposat.

Bibliografia

Miquel ALENYÀ, “Bruno Beran (1888-1979)”, Museu de Mallorca, pàg. 8-23, Palma. 2005

Maria Magdalena ALOMAR REAL i Maria Magdalena NIETO CERDÀ, “Catalogació”, Exposició B.
Beran del 22/3 al 15/5 de 2005, Museu de Mallorca, pàg. 45-121, Palma, 2005

Bruno BERAN, “Notes biogràfiques”, Catàleg exposició antològica 1977, Museu de Mallorca, Palma, 1977

Rudolph BERAN, «The Life of Bruno Beran» (1888-1979)», www.oldboot.demon.co.uk/bruno

GRAN ENCICLOPÈDIA DE LA PINTURA I L’ESCULTURA A LES BALEARS”, 1,  227-233, Promomallorca, Palma, 1996

GRAN ENCICLOPÈDIA DE MALLORCA, t. 2, pàg. 91, Palma 1993

MUSEU DE MALLORCA, “Catàleg de l’exposició antològica de B. Beran”, Palma, 1977

Joan OLIVER FUSTER, “Presentació”, Catàleg exposició antològica 1977, pàg. 5, Museu de Mallorca, Palma, 1988

Joan OLIVER FUSTER, “Bruno Beran en el record”, Museu de Mallorca, pàg. 25-27, Palma, 2005

Joana M. PALOU SAMPOL, “La donació de Bruno Beran al Museu de Mallorca: el compromís de la tradició”, Museu de Mallorca, pàg. 29-35, Palma, 2005

Rafel PERELLÓ PARADELO, “Ayer y hoy del pintor B. Beran”, R. Perelló editor, Palma,1979

Rafel PERELLÓ PARADELO, «Bruno Beran y su circustancia», Biblioteca Maneu, núm. 15, Palma, 1988

Rafel PERELLÓ PARADELO, “Bruno Beran, pintor rodamón”, pàg. 37-43, Museu de Mallorca, Palma, 2005

Pilar RIBAL, «Bruno Beran, el intérprete del alma humana», Suplemento El Cultural, «El Mundo», 28-IV-2005, Madrid

Llegir més

Obres de l'autor:

Les vídues d’Eivissa

Núvia amb mantellina blanca

Retrat de Marià Tur de Montis

Nina vestida de dol

Dos germans a la finestra

Catedral d’Eivissa

Comparteix a les teves xarxes socials:
Facebook
Twitter
LinkedIn